Keuzes maken en in actie komen
Ondernemingen die al jaren marginaal draaien of verliesgevend zijn. Ze zijn er, ze zijn er veel, heel veel.
Een onbegrijipelijk en ongrijpbaar fenomeen. Waarom komen mensen niet in actie ? Als iets niet goed gaat moet je iets doen, iets veranderen, zo simpel, maar het gebeurt vaak niet.
Een organisatie is in de problemen als de mensen in die organisatie niets meer zeggen, "want er verandert toch niets". Mensen die niet aan de bel trekken zijn medeplichtig want, waar begint de verandering in een organisatie ?
Directie en management heeft juist niet alleen een sturende taak, maar ook een richtinggevende. Als de verkeerde route is genomen moeten we keren of een andere aflsag nemen. Dit is een keuze, geen keuze kan hooguit tijdelijk zijn, omdat er nog nagedacht moet worden.
Maak uitieindelijk wel keuzes, doe waar je goed in bent en als het kan ook nog wat je leuk vind. Kom in actie als iets niet goed gaat, dit geldt op alle niveaus. Niets doen, of te weinig doen, is verwijtbaar gedrag.
Het ligt in de lijn der verwachting dat de noodzaak richting te geven, nieuwe wegen te zoeken, maar vooral ook hiermee continu bezig te zijn en in actie te komen, zal toenemen. De snelheid waarmee onze omgeving verandert, dwingt ons daartoe.