Uniek zijn in de wereld van overcapaciteit en overaanbod.
De afgelopen decennia zijn gedomineerd door het streven naar hoge output en efficiency. Productievolume is tot op dimensies en kwaliteitsniveaus opgevoerd die niet meer gerelateerd zijn aan de vraag. Met het streven naar verlaging van de kostprijs en de opkomst van de industrie in Aziatische landen is vooral ook de productiecapaciteit toegenomen.
Kan deze omvang nog wel geconsumeerd worden ? Hoe lang kunnen onze super kwaliteitsproducten mee ?
Internet en de oneindige mogelijkheid voor de consument en B2B zich hier te orienteren, tesamen met hetgeen hierboven is genoemd, vraagt een nieuwe kijk op ondernemen. Wie kan ik zijn, wat wil ik zijn en voor wie. Onderscheidend vermogen en relevantie creativiteit en kwaliteit. De nieuwe P's van de marketing lijken Profilering, Professionaliteit en Prioriteit te zijn. Er ligt een enorme uitdaging dit vorm te geven.
Wat is meer bepalend voor een naderende recessie, de problemen van de banken of van de (auto)industrie ?
Het is niet relevant en niet zinvol deze vraag te proberen te beantwoorden, een andere vraag wel.
Hoe kan het dat veel ondernemingen het juist (of zelfs) nu heel goed doen ?
Wat een toeval........ Het zijn die ondernemingen die continu bezig zijn geweest met innovatie, de bedrijven met een missie, die hun nek durfden uitsteken en gek werden aangekeken. Het zijn die ondernemers met durf en bereid te investeren, die hard werken en professioneel bezig zijn met elk detail. Zelfs in branches die toonbeeld zijn van een enorm overaanbod zijn er ondernemingen aan te wijzen die het heel goed doen, hoe kan het ?
De nieuwe P's: Profilering, Professionaliteit en Prioriteit